Tanda kekuasaan dan kebijaksanaan Allah

Baqarah [164] Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan (pada) pertukaran malam dan siang dan (pada) kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga (pada) air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya, serta Dia biakkan padanya dari berbagai-bagai jenis binatang; demikian juga (pada) peredaran angin dan awan yang tunduk (kepada kuasa Allah) terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (pada semuanya itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah kekuasaanNya, kebijaksanaanNya dan keluasan rahmatNya) bagi kaum yang (mahu) menggunakan akal fikiran.

Hanya pencipta yang berkuasa dan berilmu mampu mencipta langit dan bumi, menukarkan malam dan siang, menurunkan hujan. Allah juga merdeka, dia bebas melakukan apa yang dia kehendakki.

Ya-sin [81]….Dan Dialah Pencipta yang tidak ada bandinganNya, lagi Yang Maha Mengetahui.

Ciptaan Allah itu pula “Kun Fayakun” (terus menjadi).

Ya-Sin [82] Sesungguhnya keadaan kekuasaanNya apabila Dia menghendaki adanya sesuatu, hanyalah Dia berfirman kepada (hakikat) benda itu: Jadilah engkau!. Maka ia terus menjadi.

Allah juga berfirman supaya golongan kafir menunjukkan apa yang telah dicipta oleh tuhan mereka:-

Fatir [40] Katakanlah (wahai Muhammad): Sudahkah kamu mengetahui kekuasaan dan kelayakan makhluk-makhluk yang kamu jadikan sekutu-sekutu, yang kamu seru dan sembah selain Allah? Tunjukkanlah kepadaku apa yang mereka telah ciptakan dari bahagian bumi ini?.

Kejadian langit dan bumi

Allahlah yang menjadikan 7 lapisan langit dan bumi.

At-Talaq [12] Allah yang menciptakan tujuh petala langit dan (Dia menciptakan) bumi seperti itu;

Bumi pada asalnya tiada, dunia pada mulanya dipenuhi dengan air. Kemudian Allah membekukan air melalui angin yang bertiup di atas air dan terciptalah tanah diatas buih air. “Maha Suci Allah yang membekukan bumi di atas air”.

Pertukaran malam dan siang

Pertukaran malam dan siang adalah satu projek besar Allah SWT. Sistem turun dan naik matahari tidak pernah rosak sejak dari dahulu lagi.

Furqan [45]…..Kami jadikan matahari sebagai tanda yang menunjukkan perubahan bayang-bayang itu;[46] Kemudian Kami tarik balik bayang-bayang itu kepada Kami, dengan beransur-ansur.[47] Dan Dialah Tuhan yang menjadikan malam untuk kamu sebagai pakaian dan menjadikan tidur untuk berhenti rehat, serta menjadikan siang untuk keluar mencari rezeki.

Qasas [71] Katakanlah: Bagaimana fikiran kamu jika Allah menjadikan malam kepada kamu tetap selama-lamanya hingga ke hari kiamat; tuhan yang manakah yang lain dari Allah, yang dapat membawakan cahaya yang menerangi kepada kamu? Maka mengapa kamu tidak mahu mendengar (secara memahami dan menerima kebenaran)?

Qasas [72] katakanlah lagi: Bagaimana fikiran kamu jika Allah menjadikan siang kepada kamu tetap selama-lamanya hingga ke hari kiamat; tuhan yang manakah yang lain dari Allah, yang dapat membawakan malam kepada kamu untuk kamu berehat padanya? Maka mengapa kamu tidak mahu melihat (dalil-dalil dan bukti keesaan dan kekuasaan Allah)?

Kapal-kapal yang belayar di laut

Allah jugalah yang memberi akal kepada manusia bagaimana untuk menyusun kayu-kayu dan besi untuk dijadikan kapal. Kapal-kapal inilah yang digunakan untuk membawa barang dagangan dari satu negara ke negara yang lain untuk pelbagai faedah manusia.

Hujan

Allahlah yang menurunkan hujan dari air yang tersejat dari bumi. Allah jugalah yang menyuling air itu daripada masin menjadi tawar.

Ar-Ra’d [12] …….dan Dia yang menjadikan awan tebal yang berat (dengan air)

Al-Waqiah [69] Kamukah yang menurunkannya dari awan (sebagai hujan) atau Kami yang menurunkannya?[70] Kalau Kami kehendaki, Kami akan jadikan ia masin, maka ada baiknya kalau kamu bersyukur

Az-Zumar 21] Tidakkah engkau memerhatikan, bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu dialirkanNya menjadi mata air-mata air di bumi; kemudian Dia menumbuhkan dengan air itu tanaman-tanaman yang berbagai jenis dan warnanya; kemudian tanaman-tanaman itu bergerak segar (hingga ke suatu masa yang tertentu), selepas itu engkau melihatmu berupa kuning; kemudian Dia menjadikannya hancur bersepai? Sesungguhnya segala yang tersebut itu mengandungi peringatan yang menyedarkan orang-orang yang berakal sempurna.

About these ads

Kemusykilan atau pertanyaan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: