Antara 3 Punca Doa Tidak Diterima

1) Berdoa dalam keadaan lalai. 2) Tidak menjaga makan-minum, pakaian dan sumbernya daripada perkara yang haram. 3) Tidak melakukan tugas dakwah.

1) Berdoa dalam keadaan lalai.

Sabda Rasulullah s.a.w.:“Berdoalah kamu kepada Allah Taala dalam keadaan kamu yakin akan dimustajabkan (diterima). Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari hati yang lalai dan alpa.” (Riwayat al-Tirmizi)

Yakinlah Allah Subhanahuwata’ala akan menerima doa itu satu hari nanti. Cepat atau lambat sesuatu doa itu dimakbulkan (diterima) adalah terletak kepada Allah Subhanahuwata’ala dan bergantung pula kepada banyak atau sedikit dosa yang dilakukan oleh seseorang itu.

Rasulullah s.a.w. bersabda: Akan dimakbulkan doa salah seorang di antara kamu selagi dia tidak terburu-buru lalu dia mengatakan: Aku sudah berdoa namun tidak dimakbulkan bagiku. (Riwayat Imam al-Bukhari)

2) Tidak menjaga makan-minum, pakaian dan sumbernya daripada perkara yang haram.

Selain dari itu jagalah makan-minum, jangan sampai dari sumber yang haram kerana makan-minum yang bersih dan suci adalah syarat doa diterima. Rasulullah s.a.w pernah menyebutkan dalam satu hadith tentang seseorang yang sedang dalam perjalanan panjang (musafir), rambutnya kusut dan berdebu. Dia berdoa sambil menadahkan tangannya ke langit, dia berucap: Ya Rabbi, Ya Rabbi, sementara makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya haram dan dia dikenyangkan dengan makanan yang haram, lalu bagaimana mungkin doanya dimakbulkan. (Riwayat Imam Muslim)

3) Tidak melakukan tugas dakwah.

Sabda Rasulullah SAW: “Demi Allah (SWT) s.w.t yang jiwaku berada dalam kekuasaan-Nya hendaklah kalian menyeru kepada yang makruf (baik) dan mencegah daripada melakukan perkara yang mungkar (keji). Jika kalian tidak melakukannya Allah (SWT) s.w.t akan menurunkan seksa kepada kalian dan apabila kalian berdoa kepadanya nescaya tidak akan dimakbulkan.(Riwayat Tirmidzi)

Kita juga adalah umat terbaik yang ditugaskan untuk berdakwah. Hendaklah ada satu group (walaupun sedikit bilangannya) yang melakukan gerakan dakwah.

Ali Imran [104] Dan hendaklah ada di antara kamu satu puak yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan (mengembangkan Islam) dan menyuruh berbuat segala perkara yang baik, serta melarang daripada segala yang salah (buruk dan keji) dan mereka yang bersifat demikian ialah orang-orang yang berjaya.

Ali-Imran [110] Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) ….

About these ads
Dikirim dalam Uncategorized. 1 Komen »

Satu Respons bagi “Antara 3 Punca Doa Tidak Diterima”

  1. cucu tokki.com Says:

    Reblogged this on Ujud"Nya" pasti.


Kemusykilan atau pertanyaan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: