Gempa hari kiamat

Al-Hajj [1] Wahai umat manusia, bertakwalah kepada Tuhan kamu! Sesungguhnya gempa hari kiamat itu suatu perkara yang amat besar.

Al-Hajj [2] Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan.

Pada hari kiamat, bumi bergoncang dengan amat kuat dan mengeluarkan apa yang dikandungkan di dalamnya.

Al-Zalzalah[1] Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedahsyat-dahsyatnya,[2] Serta bumi itu mengeluarkan segala isinya,

Pada hari itu juga bumi menjadi saksi kepada setiap manusia.

Al-Zalzalah[3] Dan berkatalah manusia (dengan perasaan gerun): Apa yang sudah terjadi kepada bumi?[4] Pada hari itu bumi pun menceritakan khabar beritanya:[5] Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya (berlaku demikian)

Di hari itu juga kalau ada kanak-kanak yang lahir, mereka akan terus menjadi tua.

Al-Muzammil [17] (Sekiranya kamu tidak ditimpa azab di dunia), maka bagaimana kamu dapat menjaga dan menyelamatkan diri kamu kalau kamu kufur ingkar (dari azab) hari yang huru-haranya menyebabkan kanak-kanak menjadi tua beruban?

Hari Kiamat “hari yang susah” juga dikenali sebagai hari orang bermuka masam:

Al-Insan [10] Kami sebenarnya takutkan Tuhan kami, takut Dia kenakan kami azab hari yang padanya muka orang-orang yang bersalah: Masam berkerut-kerut..

Hari tersebut adalah hari Jumaat, huru-hara di padang tersebut sukar hendak diceritakan. Ketika itu matahari berada seolah-olah sebatu (di atas kepala), panas yang tidak terperinya seperti diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA yang dikeluarkan oleh Imam Muslim (sanad hadith tersebut sahih).

Namun ramai juga orang yang senang dan senyum, iaitu orang yang ada hubungan dengan Allah, ingatkan Allah dan mematuhi disiplinnya. Sabda Nabi: “Orang Mukmin susahnya di padang mahsyar tidak lebih dari susahnya menunggu sembahyang jemaah”

Pada hari itu semua manusia dari zaman Nabi Adam AS, sampai ke zaman Nabi besar junjungan kekasih Allah SWT, termasuk semua jin biasa, jin yang terlalu jahat yang telah menjadi syaitan, dan semua jenis binatang akan dikumpulkan dengan qudrat (kuasa Allah SWT) yang telah mencipta mereka disatu Padang yang dikenali dengan Mahsyar (Padang yang dikumpulkan). Sudah tentu amat ramai bilangannya, lelaki dan perempuan. Kebanyakan mereka bertelanjang bulat (hadith riwayat Bukhari dan Muslim, dari Siti Aisyah RA dan Abdullah Bin Masud) Tiada lagi perasaan malu diantara mereka. Kemudian diberi pakaian kepada mereka yang telah berjaya mentaati Allah SWT.

Dikirim dalam Kiamat. Leave a Comment »

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: