Buat baik di sini untuk selamat di sana

An-Naml [89] Sesiapa yang datang membawa amal kebajikan (yang telah dikerjakannya) maka ia akan beroleh balasan yang lebih baik daripadanya dan mereka akan beroleh aman sentosa daripada kejadian-kejadian yang mengerikan pada hari kiamat itu.

Dalam ayat yang lain:

Al-An’ am [160]Sesiapa yang membawa amal kebaikan (pada hari kiamat), maka baginya (balasan) sepuluh kali ganda (dari kebaikan) yang sama dengannya….

Kita sebagai hamba Allah dihantar ke dunia dan diberi pelbagai kemudahan asas iaitu pancaindera untuk diuji. Tempoh ujian berbeza diantara seorang hamba dengan hamba yang lain. Tempoh jangka hayat nyawa kita berbeza, tidak seperti tong gas yang sama jumlah kandungannnya.

Dalam ayat di atas disebut sesiapa yang datang di Hari Kiamat dengan membawa kebaikan, dia akan aman dan selamat dari huru-hara disana.

Huru hara Hari Kiamat

Al-Hajj [2] Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan.

Di hari itu juga kalau ada kanak-kanak yang lahir, mereka akan terus menjadi tua.

Al-Muzammil [17] (Sekiranya kamu tidak ditimpa azab di dunia), maka bagaimana kamu dapat menjaga dan menyelamatkan diri kamu kalau kamu kufur ingkar (dari azab) hari yang huru-haranya menyebabkan kanak-kanak menjadi tua beruban?

Satu Respons to “Buat baik di sini untuk selamat di sana”

  1. Balasan kebaikan « Nasbun Nurain Says:

    […] itu “Buat baik di sini untuk selamat di sana“. Semoga amalan kita hari ini lebih baik dari […]


Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Google photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: