Doa Yang Afdal

Rasulullah SAW bersabda ” Doa yang paling afdal ialah kamu meminta kepada tuhanmu keampunan dan keselamatan di dunia dan di akhirat. Kerana bila keduanya diberikan kepadamu di dunia, lalu keduanya diberikan kepadamu diakhirat, maka kamu benar-benar berjaya (Riwayat Ibnu Majah melalui Anas r.a.)

Dikirim dalam Uncategorized. 4 Komen »

4 Respons bagi “Doa Yang Afdal”

  1. coco30178 Says:

    Saya baru sahaja berkahwin dimana perkahwinan saya adalah dari pilihan keluarga, dan saya terima dgn redha. Dalam soal perkahwinan bole dikatakan pengetahuan saya agak cetek dlm agama. Skrang ini saya berada di luar negeri atas sbab kerja dan suami berada di m’sia. Adakah ayat atau doa yg bole melembutkan hati saya sbgai isteri agar tidak cepat marah, terutama bahasa yg bole menguris perasaan suami kerana setiapkali kami berinteraksi di telefone ia akan berakhir dgn perbalahan. Sya akan kembali ke m’sia for good dlm masa yg terdekat, dan sya amat berharap agar perkahwinan sya tiada masalah in future.

  2. coco30178 Says:

    Assalamualaikum wbt. Ustaz

    Betulkah sekiranya kita pergi menunaikan fardu haji dan kita bertaubat bersungguh2 di sana dan kita menyesal atas segala perbuatan kita walaupun kita telah kembali ke tanah air, adakah segala dosa2 (berat/ kecil) kita terhapus? diibaratkan bayi yg baru lahir?

    2) Apakah itu fidyah? Perlukah saya membayr fidyah, walaupun saya sudah menganti puasa bagi puasa2 yg lepas2 (tetapi tidak digantikan pada tahun yg sama?)

    3) Perlukan org lain seperti jab.agama or ustaz yg menentukan pada peringkat mana saya kena lakukan berkenaan kifarah?
    a. memerdekakan hamba
    b. Jika tidak mampu, puasa 2 bulan berturut-turut
    c. Jika tidak mampu, beri makan kepada 60 orang miskin?
    Sekiranya saya khuatir saya tak dpat melakukan puasa 2 bln berturut2, Bolehkah saya terus memberi makan 60org fakir miskin.

    4) Bolekah beri makan 60 org fakir digantikan dgn anak2 yatim?

    • sulaiman Says:

      1) Betul..terhapus dosa dengan Allah..dosa sesama manusia kena minta maaf dengan manusia

      2) Fidyah itu macam dendalah…Mazhab Syafie kena bayar fidyah, mazhab Hanafi tidak perlu.

      3) Tidak perlu..ada pilihan samada merdeka hamba atau puasa 2 bulan atau beri makan 60 orang miskin. kata kuncinya “atau”

      4) Tidak boleh…bayar je pada pusat zakat..tahulah mereka menguruskannya


Kemusykilan atau pertanyaan

