Malang Tak Berbau, Bertaubatlah

Dan kembalilah kamu kepada Tuhan kamu dengan bertaubat, serta berserah bulat-bulat kepadaNya, sebelum kamu didatangi azab; kerana sesudah itu kamu tidak akan diberikan pertolongan. (Zumar:54)

Dan turutlah Al-Quran sebaik-baik (panduan hidup) yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu, sebelum kamu didatangi azab secara mengejut, sedang kamu tidak menyedarinya. (Zumar:55)
 
Kita tidak tahu bila berlakunya kematian. Ada yang meninggal secara tiba-tiba atau mengejut atau dibunuh tanpa diketahui mengapa mereka dibunuh seperti yang berlaku kepada jutawan dermawan kita Datok Sosilawati. Ini bertepatan dengan sabda Baginda Mulia:
Abu Hurairah RA telah meriwayatkan sebuah hadith Rasulullah SAW :“Demi di mana diriku di bawah kekuasaan-Nya, maka akan datang kepada manusia suatu zaman di mana seorang pembunuh tidak tahu sebab mengapa ia menjadi seorang pembunuh dan manakala orang yang dibunuh pula tidak tahu sebab mengapa ia dibunuh.”(Hadith Riwayat Muslim)

Oleh itu sediakanlah bekalan dan persiapan untuk menghadapi kematian kerana masa tidak boleh diundur. Sepertimana rayuan orang-orang kafir yang meminta agar dikembalikan ke dunia ini.

Diperintahkan demikian) supaya jangan seseorang (menyesal dengan) berkata: Sungguh besar sesal dan kecewaku kerana aku telah mencuaikan kewajipan-kewajipanku terhadap Allah serta aku telah menjadi dari orang-orang yang sungguh memperolok-olokkan (agama Allah dan penganut-penganutnya)! (Zumar:56)

 Atau berkata: Kalaulah Allah memberi hidayat petunjuk kepadaku, tentulah aku telah menjadi dari orang-orang yang bertakwa! (Zumar:57) Atau berkata semasa dia melihat azab: Kalaulah aku dapat kembali ke dunia, nescaya menjadilah aku dari orang-orang yang mengerjakan kebaikan! (Zumar:58) 

(Kata-kata yang tersebut ditolak oleh Allah dengan firmanNya): Bahkan telahpun datang kepadamu ayat-ayat petunjukKu (melalui RasulKu), maka engkau telah mendustakannya serta engkau berlaku sombong angkuh mengenainya dan engkau telah menjadikan dirimu dari orang-orang yang kufur ingkar! (Zumar:59) 

Advertisements

2 Respons to “Malang Tak Berbau, Bertaubatlah”

  1. Ali Says:

    sangat menginsafkan.
    terima kasih sahabat atas peringatan…

  2. Habib Ahmad Says:

    Majlis Haul Di Taman Melati, Esok : http://wp.me/piAx4-2Z6

    KUNJUNGA HABIB UMAR BEN HAFIZ KE MALAYSIA : http://wp.me/piAx4-2Wu

    MAJLIS JAMUAN AIDUL FITRI MAF : http://pondokhabib.wordpress.com/2010/10/01/majlis-jamuan-aidul-fitri-maf/

    Majlis Bersama Ulama: Al-Habib Kadzim bin Ja’far as-Seggaf : http://wp.me/piAx4-2Zh


Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: