Kejayaan Akhir Bagi Orang Yang Patuh

Negeri akhirat (yang telah diterangkan nikmat-nikmatnya) itu, Kami sediakan bagi orang-orang yang tidak bertujuan hendak mendapat pengaruh atau kelebihan di muka bumi dan tidak ingat hendak melakukan kerosakan dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa. (Al-Qasas:83)

Dalam ayat ini disebut “Kami sediakan bagi orang-orang yang tidak bertujuan hendak mendapat pengaruh atau kelebihan di muka bumi”. Mereka ini jika diberikan kuasa tidak menindas dan menggunakannya sebaik mungkin untuk membantu golongan di bawah. Selain itu orang-orang ini juga adalah daripada golongan miskin dan daif (lemah), walaupun mereka tidak berjaya dalam kehidupan dunia, mereka diberi kemenangan akhir di negeri akhirat nanti.

Dari Abu Said al-Khudri r.a. dari Nabi s.a.w., sabdanya: “Syurga dan neraka berbantah-bantahan. Neraka berkata: “Di tempatku ada orang-orang yang gagah-gagah -suka menekankan kemahuannya pada orang banyak- lagi orang-orang yang sombong.” Syurga berkata: “Di tempatku adalah orang-orang yang lemah dan kaum miskin.” Allah kemudian memberikan keputusan antara kedua makhluk ini, firmanNya: “Sesungguhnya engkau syurga adalah kerahmatanKu dan denganmulah Aku merahmati siapa saja yang Kukehendaki, sedang sesungguhnya engkau neraka adalah siksaKu yang denganmulah Aku menyiksa siapa saja yang Kukehendaki. Masing-masing dari keduamu itu atas tanggunganKulah perkara isinya.” (Riwayat Muslim)

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: