Mengingati Allah dan Menjadi Hamba Allah

Al-Muddathir [56]  Dan (dalam pada itu) tiadalah mereka dapat beringat melainkan jika dikehendaki Allah; Dialah Tuhan yang berhak dipatuhi perintahNya dan Dialah jua yang berhak memberi keampunan (kepada orang-orang yang beriman dan taat).

Israa [65] Sesungguhnya hamba-hambaKu (yang beriman dengan ikhlas), tiadalah engkau (hai iblis) mempunyai sebarang kuasa terhadap mereka (untuk menyesatkannya); cukuplah Tuhanmu (wahai Muhammad) menjadi Pelindung (bagi mereka).

Hati Tidak Dapat Mengingati Allah Kecuali Dengan Kehendaknya.

Sekiranya kita dapati diri kita tidak dapat mengingati Allah, misalnya tidak dapat menghadiri majlis ilmu atau sembahyang berjemaah di masjid, maka berusahalah dan berdoalah untuk mengubah nasib itu kerana Allah tidak akan mengubahnya melainkan kita sendiri yang berusaha mengubahnya. Ubahlah masa depan akhirat sepertimana kita bersungguh-sungguh mengubah masa depan dunia kita.

….Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri (Ar-Rad)

Sayangilah Allah. Allah swt tidak mendapat apa-apa keuntungan sekiranya kita menyayanginya tetapi sebaliknya kitalah yang untung sekiranya menyayangi Allah.

Jadilah Hamba Allah

Jadilah hamba Allah yang patuh kepada perintah dan larangannya. Hamba Allah tidak dapat disesatkan oleh syaitan.

Iblis berkata: Wahai Tuhanku! Kerana Engkau telah menjadikan daku sesat, (maka) demi sesungguhnya aku akan memperelokkan segala jenis maksiat kepada Adam dan zuriatnya di dunia ini dan aku akan menyesatkan mereka semuanya, (Hijr:39)Kecuali di antara zuriat-zuriat Adam itu hamba-hambaMu yang dibersihkan dari sebarang syirik (ikhlas). (Hijrr:40)

…Jika Engkau beri tempoh kepadaku hingga hari kiamat, tentulah aku akan memancing menyesatkan zuriat keturunannya, kecuali sedikit (di antaranya). (Isra: 62)

Allah berfirman (kepada iblis): Pergilah (lakukanlah apa yang engkau rancangkan)! Kemudian siapa yang menurutmu di antara mereka, maka sesungguhnya Neraka Jahanamlah balasan kamu semua, sebagai balasan yang cukup. (Isra:63)

Dan desak serta pujuklah sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka dan turut campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka) dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu). Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh Syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata. (Isra: 64)

Pujukan Iblis Syaitan dalam menyesatkan manusia adalah melalui suaranya, kaki dan tangannya. Ulama mentafsirkan suara itu adalah muzik, manakala kaki dan tangan pula adalah joget atau tarian.

Allah s.w.t. melindungi hamba-hambanya yang beriman dan menyahut seruan Rasul daripada godaan syaitan.

Muhammad [11]..sesungguhnya Allah menjadi Pelindung orang-orang yang beriman dan sesungguhnya orang-orang yang kafir: Tiada sesiapapun yang dapat memberikan perlindungan kepada mereka.

Advertisements
Dikirim dalam Uncategorized. 1 Comment »

Satu Respons to “Mengingati Allah dan Menjadi Hamba Allah”

  1. Tanpa Nama Says:

    ada yang lanjut ke


Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: