Sembahlah Allah Secara Sukarela

Untuk selamat di akhirat, kita hendaklah sengaja beribadat iaitu melakukannya semata-mata kerana Allah.  Ulama terdahulu mengajar kita berniat “Sengaja aku sembahyang kerana Allah” supaya kita mengikhlaskan atau melakukan sembahyang secara sukarela, daripada kehendak hati dan bukannya kerana paksaan.

Salah satu amalan yang membolehkan kita masuk syurga ialah dengan menyembah Allah kerana Allah swt adalah tuan punya syurga. Syurga adalah tempat melahirkan kegembiraan dan kasih sayang Allah swt kepada manusia yang menyembahnya. Abu Bakar r.a. berkata,

 “Jika sebelah kaki aku berada di dalam Syurga dan sebelah lagi di luar, maka aku masih lagi berasa tidak selamat. Jika kedua-duanya sudah berada di dalam Syurga, barulah aku boleh berkata Alhamdulillah.”

Jika hendak masuk ke dalam syurga Allah, maka sembahlah Allah. Jika menyembah tuhan yang lain, maka mintalah syurga daripada tuhan yang lain.

Sembahlah Allah kerana dialah yang menciptakan kita. Allah menjadikan makhluk kerana ingin dikenali. Allah sengaja menciptakan alam ini. Tidak ada yang memaksaNYA kerana Allah adalah raja yang bebas. Di dalam sebuah hadits qudsi, Allah berfirman:

Aku adalah khazanah tersembunyi dan aku ingin diketahui. Kerana itu lalu aku menciptakan makhluk agar aku diketahui.

Sembahlah Allah kerana dialah memberikan rezeki dan menanggung segala keperluan kita.

Al-Mulk [15] Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu: Mudah digunakan, maka berjalanlah di merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan (ingatlah), kepada Allah jualah (tempat kembali kamu sesudah) dibangkitkan hidup semula; (maka hargailah nikmatNya dan takutilah kemurkaanNya.

Advertisements
Dikirim dalam Uncategorized. 1 Comment »

Satu Respons to “Sembahlah Allah Secara Sukarela”

  1. kialjr65.com Says:

    Reblogged this on KIYAIjr_@com.


Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: