Allah Sentiasa Memerhati (mengawas) Kamu.

….sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu. (Nisaa:1).. Al-Baqarah [255] Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya).…. Yang tidak mengantuk usahkan tidur.

Dalam ayat Kursi disebutkan bahawa Allah tidak pernah mengantuk dan tidur. Hal inilah yang juga pernah ditanyakan umat Nabi Musa kepada nabinya.

Dalam kitab Taurat disebutkan Allah tidak pernah mengantuk dan tidak pernah tidur. Benarkah itu?” tanya kaumnya. Kemudian Nabi Musa menjelaskan maksud ayat itu kepada kaumnya sebagaimana yang juga dijelaskan dalam Taurat, walaupun sudah dijelaskan, kaumnya masih bertanya lagi “Bagaimana Tuhan tidak perlu tidur? Maka Allah menyuruh Nabi Musa memegang dua gelas yang diisi penuh air. Ketika gelas sedang berada ditangannya, Allah lalu menidurkan Nabi Musa, tentu saja botol jatuh dan pecah. Kemudian Allah menyuruh Nabi Musa as. “Hai Musa, katakanlah kepada umatmu, jika Allah tidur, nescaya akan rosaklah dunia ini“.

Advertisements

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: