Jangan Mengatakan Sesuatu Tentang Allah Yang Tidak Diketahui

…Mengapa kamu berani mengatakan terhadap Allah, apa yang kamu tidak mengetahuinya? (Yunus:68). Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya orang-orang yang mengada-adakan sesuatu yang dusta terhadap Allah, tidak akan berjaya. (Yunus:69) (Apa yang mereka beroleh hanya) kesenangan di dunia, kemudian kepada Kamilah tempat kembalinya mereka. Kemudian Kami akan rasakan mereka azab yang berat disebabkan perbuatan kufur yang mereka lakukan. (Yunus:70)

Pepatah Melayu menasihatkan kita supaya ”jangan menegakkan benang yang basah” iaitu jangan mempertahankan sesuatu yang hati kita tidak yakin kebenarannya.

Kita dilarang memperkatakan sesuatu yang kita tidak mempunyai ilmu tentangnya. Dalam bab ketuhanan, kita adalah dilarang memperkatakan sesuatu tentang Allah SWT yang kita tidak pasti akan kebenarannya.

A’raf [33]….dan (diharamkanNya) kamu memperkatakan terhadap Allah sesuatu yang kamu tidak mengetahuinya.

Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya. (Isra:36)

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: