Membaca Ayat Kursi Selepas Sembahyang dan Sebelum Tidur

Rasulullah saw. bersabda, ‘Ayat yang terbesar di dalam Al-Qur`an adalah “Allaahu laa ilaaha illaa huwa al-hayyul qayyuum”. Dari Abi Umamah,Nabi s.a.w bersabda:“Sesiapa membaca ayat kursi selepas setiap solat fardu, nescaya tidak ada yang menghalanginya dari masuk syurga kecuali kalau dia tidak mati.” Dalam kisah Abu Hurairah radhiallahu ‘anhu dengan syaitan yang mencuri harta zakat, disebutkan bahawa syaitan tersebut berkata,“Biarkan aku mengajarimu beberapa kalimah yang Allah memberimu manfaat dengannya. Bila engkau masuk ke tempat tidur, bacalah ayat kursi. Dengan demikian, akan selalu ada penjaga daripada Allah untukmu, dan syaitan tidak akan mendekatimu sampai pagi.” Ketika Abu Hurairah menceritakannya kepada Rasulullah shallallahu ‘alahi wa sallam, beliau berkata, “Sungguh dia telah berkata benar, walaupun dia sebenarnya banyak berdusta.” (HR. al-Bukhari no. 2187)

Ayat Kursi menceritakan tentang ketuhanan.

Al-Baqarah [255] Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya).…. Yang tidak mengantuk usahkan tidur.

Dalam ayat Kursi juga disebutkan bahawa Allah tidak pernah mengantuk dan tidur. Hal inilah yang juga pernah ditanyakan umat Nabi Musa kepada nabinya.

Dalam kitab Taurat disebutkan Allah tidak pernah mengantuk dan tidak pernah tidur. Benarkah itu?” tanya kaumnya. Kemudian Nabi Musa menjelaskan maksud ayat itu kepada kaumnya sebagaimana yang juga dijelaskan dalam Taurat, walaupun sudah dijelaskan, kaumnya masih bertanya lagi “Bagaimana Tuhan tidak perlu tidur? Maka Allah menyuruh Nabi Musa memegang dua gelas yang diisi penuh air. Ketika gelas sedang berada ditangannya, Allah lalu menidurkan Nabi Musa, tentu saja botol jatuh dan pecah. Kemudian Allah menyuruh Nabi Musa as. “Hai Musa, katakanlah kepada umatmu, jika Allah tidur, nescaya akan rosaklah dunia ini“.

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: