Pengisytiharan Kebenaran dan Menafikan Syirik

Katakanlah (wahai Muhammad): Sesungguhnya aku dilarang menyembah mereka yang kamu sembah yang lain dari Allah. Katakanlah lagi: Aku tidak akan menurut hawa nafsu kamu, kerana kalau aku turut, sesungguhnya sesatlah aku dan tiadalah aku dari orang-orang yang mendapat hidayat petunjuk. (Al-Anaam:56) 

Katakanlah: Sesungguhnya aku tetap berada di atas (kebenaran yang berdasarkan) bukti-bukti yang nyata (Al-Quran) dari Tuhanku; sedang kamu mendustakannya. Tidak ada padaku apa yang kamu minta disegerakan (dari azab seksa); hanya Allah jualah yang menetapkan hukum; Dia menerangkan kebenaran dan Dialah sebaik-baik yang memberi keputusan. (Al-Anaam:57)

Golongan kafir pernah mencadangkan supaya Nabi Muhammad sembah berhala mereka setahun dan sembah Allah pada tahun berikutnya, atas nama “toleransi”. Maka Allah SWT menyuruh nabi mengatakan:-

Az-Zumar [64] Katakanlah: Patutkah kamu menyuruhku menyembah yang lain dari Allah,  hai orang yang jahil?

Surah Al-Kafirun juga adalah pengisytiharan yang menafikan segala bentuk kesyirikan atau ketuhanan selain Allah SWT. Katakanlah (wahai Muhammad):

Wahai orang-orang kafir! (Al-Kafirun:1) Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah (Al-Kafirun:2).

Kita tidak berhak menyembah yang lain selain dari pencipta kita yang memberikan nyawa dan memberikan makanan kepada kita. Kita juga tidak boleh menurut perkataan mereka yang tidak menyembah Allah SWT dalam perkara agama.

Sembahlah Allah tuhan kepada segala makhluk dan selain Allah semuanya adalah makhluk.

Kemusykilan atau pertanyaan

