Derma Apa Yang kamu Sayangi

Ali-Imran [92] Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya

Dermakanlah apa yang kita sayangi kerana ia lebih berpahala berbanding derma yang diberikan kerana ia adalah sekadar lebihan. Misalnya jika kita berniaga kuih pada bulan Ramadan, dermalah kuih yang baru dimasak bukannya kuih lebihan jualan yang tidak laku dan hampir basi.

Kita juga hanya boleh mendampingi Allah dengan harta yang halal sahaja. Bersedekahlah dan keluarkanlah zakat daripada harta yang baik dan halal.

Baqarah [267] Wahai orang-orang yang beriman! Belanjakanlah (pada jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik dan sebahagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu dan janganlah kamu sengaja memilih yang buruk daripadanya (lalu kamu dermakan atau kamu jadikan pemberian zakat), padahal kamu sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu (kalau diberikan kepada kamu), kecuali dengan memejamkan mata padanya dan ketahuilah, sesungguhnya Allah Maha Kaya, lagi sentiasa Terpuji.

Para sahabat R.A. juga tidak ketinggalan dalam mengorbankan harta mereka untuk perjuangan menegakkan Islam. Berkata Umar al-Khattab radiallahu ‘anhu, Rasulullah sallallahu ‘alaihi wasallam menyuruh kami bersedekah. Ini bertepatan dengan harta yang ada pada aku. Aku berkata: “Jika satu hari aku akan menang di atas Abu Bakar, maka hari inilah aku akan menang atas beliau.” Lalu aku datang dengan setengah harta aku, lalu Rasulullah bertanya: “Apa yang kamu tinggalkan untuk ahli keluarga kamu ?” Aku menjawab: “Sepertiga.” Lalu datang pula Abu Bakar membawa seluruh harta yang ada padanya. Maka bertanya Rasulullah:

“Wahai Abu Bakar, apa yang kamu tinggalkan untuk ahli keluarga engkau ?” Abu Bakar menjawab:

              “Aku tinggalkan untuk mereka Allah dan Rasul-Nya.” Berkata Umar: “Aku memang tidak akan menang di atas Abu Bakar sesuatupun selama-lamanya.

Dikirim dalam Uncategorized. 1 Comment »

Satu Respons to “Derma Apa Yang kamu Sayangi”

  1. deleted Says:

    bagi ilmunya donk


Kemusykilan atau pertanyaan

