Raja Yang Disembah

Berbeza dengan raja-raja yang lain, Allah SWT raja kepada segala raja memberikan kita peluang untuk menghadapnya secara rasmi sebanyak 5 kali sehari semalaman. Asalnya peluang itu adalah 50 kali sehari, namun atas nasihat nabi Musa a.s., Rasulullah SAW telah meminta agar dikurangkan kerana bimbang kita tidak dapat melakukannya.

Allah SWT, raja segala raja juga memberikan kita peluang untuk menghadapnya bila-bila masa di luar waktu rasmi iaitu semasa melakukan qada (ganti solat) dan juga melalui solat-solat sunat. Berbeza dengan raja-raja yang yang lain, kita hanya boleh menghadap mereka dalam waktu-waktu tertentu sahaja. 

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:“Sesungguhnya orang sedang sembahyang sedang munajat kepada Tuhannya ….. (diriwayatkan oleh Imam Ahmad). Sembahyang itu adalah munajat, iaitu “personal contact” atau hubungan peribadi dengan Allah. Lebih banyak waktu sembahyang bererti lebih kerap kita menemui Allah dan lebih rapatlah hubungan peribadi dengan Allah

Raja segala raja ini juga telah mengaturkan pelbagai program untuk melayakkan kita masuk ke dalam syurganya seperti program solat, puasa, zakat, haji dan banyak lagi. 

Advertisements

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: