Mereka Juga Bersujud Kepada Allah SWT

Para malaikat tidak merasai terhina bersujud kepada Allah swt. Semua makhluk di langit dan di bumi juga bersujud kepada Allah swt, samada secara sukarela atau paksa. Para ahli kitab yang baik sebelum (Nabi Muhammad saw) juga bersujud kepada Allah swt. Ini dijelaskan dalam beberapa firman Allah SWT.

Malaikat

Sesungguhnya mereka (malaikat) yang ada di sisi Tuhanmu tidak bersikap angkuh (ingkar) daripada beribadat kepadaNya dan mereka pula bertasbih bagiNya dan kepadaNyalah jua mereka sujud. (A’raf:206). 

Semua Makhluk

Dan kepada Allah jualah sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi tunduk menurut, samada dengan sukarela atau dengan terpaksa dan (demikian juga) bayang-bayang mereka; pada waktu pagi dan petang. (Ra’d:15) 

Dan bagi Allah jualah tunduk sujud apa yang ada di langit dan yang ada di bumi, dari makhluk-makhluk yang bergerak serta malaikat; sedang mereka (malaikat-malaikat itu) tidak berlaku sombong takbur (daripada beribadat dan sujud kepadaNya). (Nahl:49)

Ahli Kitab

Katakanlah (wahai Muhammad kepada orang-orang yang ingkar itu): Samada kamu beriman kepada Al-Quran atau kamu tiada beriman, (tidaklah menjadi hal); kerana sesungguhnya orang-orang yang diberi ilmu sebelum itu apabila dibacakan Al-Quran kepada mereka, mereka segera tunduk sujud (dalam keadaan hiba dan khusyuk); (Isra:107) Serta mereka menegaskan (dalam sujudnya): Maha Suci Tuhan kami! Sesungguhnya janji Tuhan kami tetap terlaksana. (Isra:108) Dan mereka segera tunduk sujud itu sambil menangis, sedang Al-Quran menambahkan mereka khusyuk. (Isra:109)

Kesimpulan

Pada hakikatnya semua makhluk adalah milik mutlak Allah swt, di mana sahaja mereka berada, atau ditempatkan, mereka tetap patuh, tunduk kepada perintah Allah swt. Tiada siapa pun dari makhlkuk Allah swt yang dapat melepaskan dirinya dari apa yang telah ditetapkan (takdirkan) oleh Allah swt ke atas mereka, walaupun ada di antara mereka pada zahirnya tidak patuh kepada Allah swt, tetapi apabila mereka terdesak, maka mereka akan berharap belas kasihan Allah swt juga. (Nasbun Nurain Jilid 7)

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: