Kafir Tidak Dapat Melepaskan Diri Dari Kemurkaan Allah

Sebenarnya harta benda orang-orang kafir dan juga anak-pinak mereka tidak sekali-kali akan menyelamatkan mereka dari (azab seksa) Allah sedikit juapun; dan mereka itulah bahan bakaran api Neraka. (Ali-Imran:10) (Keadaan orang-orang kafir itu) sama seperti keadaan kaum Firaun dan orang-orang yang terdahulu dari mereka; mereka mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, lalu Allah menyeksa mereka disebabkan dosa-dosa mereka dan (ingatlah), Allah Maha berat azab seksaNya. (Ali-Imran:11)

Golongan Kafir atau mereka yang tidak mempercayai walaupun satu daripada enam rukun iman akan menjadi bahan bakaran api neraka.

Anbiyaa [98] Sesungguhnya kamu dan apa yang kamu sembah, yang lain dari Allah, menjadi bahan-bahan bakaran yang dilemparkan ke dalam Neraka Jahanam; kamu (sudah tetap) akan memasukinya.

 Neraka sebenarnya disediakan untuk orang-orang kafir.

Ali-Imran [131] : Dan peliharalah diri kamu dari api Neraka, yang disediakan bagi orang-orang kafir.

Harta dan anak mereka tidak sedikit pun dpt bantu melpskan mrk dari neraka seksaan Allah.

Neraka adalah milik Allah dan ia dijadikan untuk menyeksa golongan kafir. Neraka adalah tempat ditunjukkan kemurkaan Allah.

Tempat yang yang sangat panas dan sangat gelap.

Telah tersebut di dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah (ra) bahawa Rasulullah (saw) bersabda; Kepanasan api kamu (di dunia ini) adalah sebahagian dari 70 bahagian dari kepanasan api neraka, berkata sahabat Baginda Mulia, wahai Rasulullah jika (kepanasan api neraka itu) sama dengan kepanasan api (di dunia) ini pun sudah cukup, jawab Baginda Mulia telah dilipat gandakan lebih kepanasannya dari api (di dunia) ini sebanyak 69 kali ganda lagi.” (HR Bukhari dan Mishkat).

Daripada Abu Hurairah r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Api neraka dinyalakan selama seribu tahun sehingga merah, kemudian dilanjutkan seribu tahun sehingga putih, kemudian dilanjutkan seribu tahun lagi sehingga hitam gelap, bagaikan malam yang kelam.”(Tirmizi, Muwatta’)

Api di dunia yang hanya satu per tujuh puluh yang membakar pun sudah cukup menggerunkan. Bahkan cahaya matahari pun boleh membakar objek yang dipantulkan melalui cermin.

Apalagi perjalanan ke neraka yang 1000 tahun perjalnan menuju ke sana pun sudah mula menggelegak otak.

Semoga Allah SWT melindungi mereka yang minta dijauhkan daripada azab dan seksa api neraka.

Advertisements

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: