Allah Mengetahui Segala Cetusan dan Lintasan Hati

Katakanlah (wahai Muhammad): “Jika kamu sembunyikan apa yang ada dalam dada kamu atau kamu melahirkannya, nescaya Allah mengetahuinya; dan Ia mengetahui segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Dan Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu. (Ali Imran: 29)

Allah mengetahui segala cetusan dan lintasan hati. Allah mengetahui sesuatu ucapan sebelum kita melafazkannya walaupun suara yang tidak keluar kerana Allah tahu apa di dalam hati kita. Setiap degup nafas jantung dan lintasan hati diketahui Allah… Allah tahu segala-galanya tentang ciptaannya.

Qaf [16] Dan demi sesungguhnya, Kami telah mencipta manusia dan Kami sedia mengetahui apa yang dibisikkan oleh hatinya, sedang (pengetahuan) Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya

Allah mengetahui segalanya sehinggalah ke dasar bumi.

Dia lah jua yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi serta yang ada di antara keduanya dan juga yang ada di bawah tanah basah di perut bumi (Toha:6). Dan jika engkau menyaringkan suara dengan doa permohonanmu, (maka yang demikian tidaklah perlu), kerana sesungguhnya Allah mengetahui segala rahsia dan segala yang tersembunyi (Toha:7)

Allah mengetahui segalanya. Namun Malaikat disuruh mencatit setiap perbuatan dan perkataan untuk kita lihat sendiri.. Kita inginkan tuhan yang tahu segala-galanya dan bersifat kasihan belas. agar kita dimudahkan hisab dan dimasukkan syurga dengan rahmatNya.

Allah mengetahui segala-galanya sejak azali lagi kerana ilmunya asli dan meliputi seluruh alam. Semuanya telah tertulis di loh mahfuz. 

“Kun fayakun”… Allah berkuasa atas sesuatu.

Advertisements

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: