Air untuk Menyucikan Kotoran Zahir dan Batin

….dan Kami menurunkan dari langit air yang bersih suci,(Furqan:48). Dan (ingatlah ketika) Ia menurunkan kepada kamu hujan dari langit untuk mensucikan kamu dengannya.. (Anfal:11)

Setiap dosa atau maksiat menumbuhkan mengotorkan hati dan sekiranya tidak dibersihkan , maka ia akan menutup cahaya iman dalam hati kita. Salah satu cara membersihkan kotoran batin itu dosa ialah dengan berwuduk:

Daripada Saidina Umar r.a. : “Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda : “Sesiapa yang berwuduk dengan sebaik-baik wuduk, maka akan keluar dosa-dosanya dari tubuhnya sehingga ia keluar dari celah-celah kukunya.” (Hadis Imam Muslim).

Banyak hadith-hadith yang menerangkan bahawa, dosa-dosa yang dilakukan oleh mata, kaki, telinga dari anggota-anggota yang telah dibasuh atau disapu, akan gugur ketika berwuduk dan keluar bersama titisan air wuduk.

Imam Abu Hanifah pernah diperlihatkan oleh Allah s.w.t (dibuka hijabnya melalui keramat kewalian beliau) bahawa air yang mengalir dari anggota ketika berwuduk, adalah dilihat sama seperti darah yang kotor. Beliau mengatakan air itu adalah air musta’mal. Sayugiyanyalah, setelah berwuduk kali pertama, air yang telah digunakan itu adalah najis dan tidak boleh digunakan lagi untuk berwuduk. Namun air itu masih boleh diminum.

Sabda Rasululullah s.a.w. “Apabila seseorang hamba muslim atau mukmin berwuduk, lalu ia mencuci wajahnya, maka akan keluar/gugur dari wajahnya setiap dosa yang ia lihat (yang haram) bersamaan dengan air atau bersama-sama dengan titisan air yang terakhir, apabila ia mencuci kedua tangannya, maka keluar/gugurlah dosa-dosa yang dilakukan kedua tangannya bersamaan dengan air atau bersama-sama dengan titisan air yang terakhir, dan ketika ia membasuh kaki, maka semua dosa yang diperbuat oleh kakinya gugur bersama air dan bersama dengan titisan air yang terakhir, sehinggalah seseorang hamba itu keluar dalam keadaan bersih dari dosa” (Riwayat Muslim)”.

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: