Diampunkan Kerana Penyesalan

Rasulullah s.a.w. bersabda “Sesungguhnya seorang hamba melakukan suatu perbuatan dosa tetapi apabila dia teringat perkara tersebut, maka dia merasa sedih; apabila Allah melihatnya benar-benar bersedih hati, maka dia mengampuni apa yang dilakukannya itu sebelum dia mengkifarahnya (menebusnya) tanpa melalui sembahyang dan tanpa berpuasa (Riwayat Ibnu Asakir melalui Abu Hurairah r.a.)

Rasulullah s.a.w mengajar doa ini:

Ya Allah, jadikanlah aku daripada orang-orang yang gembira apabila melakukan kebaikan dan berdukacita apabila melakukan kejahatan. (Riwayat Ibnu Majah melalui Siti Aisyah r.a.)

Apabila seseorang itu berasa gembira dalam melakukan kebaikan dan berasa dukacita melakukan kejahatan, maka rasa itu adalah tanda iman sudah mula terserap dalam jiwanya.

Rasulullah s.a.w. bersabda “Sesiapa yang merasa gembira apabila ia melakukan amal baik dan merasa buruk dengan perlakuan dosanya, itulah ciri Mukmin sejati ” (Riwayat At-Tirmizi)

Apabila sesorang itu melakukan dosa, gelaplah cahaya imannya kerana titik hitam mula tumbuh dalam hatinya:

Dalam hadis Rasulullah s.a.w. bersabda: “Siapa yang melakukan satu dosa, maka akan tumbuh pada hatinya setitik hitam, sekiranya dia bertaubat akan terkikislah titik hitam itu daripada hatinya.

Rasulullah s.a.w juga mengajar doa ini:

Ya Allah, aku memohon kepada-Mu semua kebaikan samada yang aku ketahui dan yang tidak aku ketahui, dan aku berlindung denganmu daripada semua kejahatan samada yang aku ketahui dan yang tidak aku ketahui. (Riwayat Thabrani melalui Jabir Ibnu Samurah)

Kemusykilan atau pertanyaan

