Semuanya Hak Milik Mutlak Allah SWT

Dan bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan yang ada di bumi… (Ali-Imran:109)

Allah Pencipta Segalanya
An’am [101] (Dialah) yang menciptakan langit dan bumi. Bagaimanakah Dia mempunyai anak sedang Dia tidak mempunyai isteri? Dia pula yang menciptakan tiap-tiap sesuatu dan Dialah Yang Maha Mengetahui akan segala-galanya.

Bertanyalah (wahai Muhammad): “Hak milik siapakah segala yang ada di langit dan di bumi?” Katakanlah: “(Semuanya itu) adalah milik Allah. Ia telah menetapkan atas diriNya memberi rahmat…(Al-Anaam:6)

Hanya Allah jugalah yang boleh memisahkan langit dan bumi supaya binatang dan manusia dapat hidup di bumi ini :

Al-Anbiyaa [30] Dan tidakkah orang-orang kafir itu memikirkan dan mempercayai bahawa sesungguhnya langit dan bumi itu pada asal mulanya bercantum (sebagai benda yang satu), lalu Kami pisahkan antara keduanya? Dan Kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?

Hanya Allah Pemberi Rezeki
Hanya Allah jugalah yang boleh memberi dan menahan rezeki kepada semua ciptaanya:

Az-Zariyat [58] Sesungguhnya Allah Dia lah sahaja Yang Memberi rezeki (kepada sekalian makhlukNya,)…


Hud [6] Dan tiadalah sesuatupun dari makhluk-makhluk yang bergerak di bumi melainkan Allah jualah yang menanggung rezekinya dan mengetahui tempat kediamannya dan tempat dia disimpan. Semuanya itu tersurat di dalam Kitab (Luh Mahfuz) yang nyata (kepada malaikat-malaikat yang berkenaan).

Mulk [21] Atau siapa dia yang dapat memberi rezeki kepada kamu jika Allah swt menahan rezekiNya? (Tidak ada sesiapapun), bahkan mereka (yang musyrik itu) kekal terus dalam keadaan sombong angkuh serta melarikan diri (dari kebenaran).

Hanya Allah Boleh Menahan Langit dan Bumi

Sesungguhnya Allah Subhanahuwata’ala menahan dan memelihara langit dan bumi supaya tidak berganjak dari peraturan dan keadaan yang ditetapkan baginya dan jika keduanya (ditakdirkan) berganjak maka tidak ada sesiapapun yang dapat menahannya daripada berlaku demikian selain dari Allah Subhanahuwata’ala. Sesungguhnya Dia Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun. (Fatir: 41)


Bumi dan langit masing-masing berada pada paksinya. Allah swt menahan langit dan bumi agar tidak tergelincir dari tempatnya dan hanya dia yang dapat berbuat demikian.
Hanya Allah swt yang mempunyai kuasa mutlak (penuh) mencipta bumi dan langit yang berlapis-lapis, mencipta langit yang mempunyai jalan dan pintu, menahan langit dan bumi dari tergelincir dan memberi rezeki kepada makhluk ciptaanya.

. Sayangilah Allah swt, sayangilah Nabi Muhammad s.a.w, sayangilah agama Islam dan sayangilah umat Islam.

Kemusykilan atau pertanyaan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: