Berhenti di Masjid

Di antara amal-amal baik bagi memakmurkan masjid ialah beriktikaf di dalamnya. Beriktikaf di masjid ertinya berhenti atau duduk di masjid dalam suatu masa yang tertentu untuk mengerjakan amal bakti kepada Allah Subhanahu Wata’ala

Masa beriktikaf itu hendaklah diisi, sekurang-kurangnya dengan tahlil (zikir Lailaha illallah), beristighfar atau berselawat atas Nabi s.a.w. Amalan-amalan seperti ini boleh menghapuskan dosa-dosa kita dengan Allah.

Niat iktikaf “aku berhenti (atau duduk) dalam masjid kerana Allah taala

Amalan beriktikaf juga diterangkan di dalam Al-Quran;

Dan ingatlah ketika kami jadikan Baitullah ( Kaabah ) sebagai tempat manusia berulang alik ( tempat berziarah ) dengan aman dan sentosa. Sebab itu ambillah ( jadikanlah ) olehmu akan makam nabi Ibrahim itu sebagai tempat sembahyang. Dan kami perintahkan kepada Nabi Ibrahim dan ismail supaya kedua-duanya membersihkan rumahku ( kaabah ) untuk orang-orang yang tawaf dan untuk orang-orang yang iktikaf, juga untuk orang-orang yang ruku dan sujud ( surah Al-Baqarah : 125 )

Iktikaf yang paling utama ialah dalam bulan Ramadhan semasa melakukan ibadah puasa:

Bahawa Nabi Muhammad s.a.w. biasanya beriktikaf pada 10 hari yang akhir dari bulan Ramadhan sehingga diwafatkan oleh Allah azawajalla, kemudian ( amalan iktikaf itu ) diteruskan oleh isteri-isteri baginda sesudah itu.

Dikirim dalam Masjid. Leave a Comment »

Kemusykilan atau pertanyaan