Kafir

Sesungguhnya orang-orang kafir (yang tidak akan beriman), sama sahaja kepada mereka: Samada engkau beri amaran kepadanya atau engkau tidak beri amaran, mereka tidak akan beriman. (Baqarah:6) (Dengan sebab keingkaran mereka), Allah materaikan atas hati mereka serta pendengaran mereka dan pada penglihatan mereka ada penutupnya dan bagi mereka pula disediakan azab seksa yang amat besar. (Baqarah:7)

Kafir dari segi istilah bermaksud menyembunyikan, misalnya saji itu kafir, ia menyembunyikan lauk, serban itu kafir kerana ia menyembunyikan sebahagian kepala, malam itu kafir, ia menyembunyikan siang.

Kafir dari segi syarak pula bermaksud menyembunyikan kebenaran iaitu Allah sebagai tuhan, nabi dan rasul sebagai utusan, Hari Kiamat sebagai hari pembalasan.

Orang-orang kafir tidak percaya dan menyembunyikan 3 kebenaran ini yang terdapat di dalam Al-Quran iaitu Allah, nabi Muhammad dan Hari Kiamat. Bapa saudara Nabi iaitu Abu Talib dan Abu Jahal tahu tentang kebenaran kenabian Baginda, cuma mereka tidak menerima Al-Quran yang dibawa olehnya..

Sesungguhnya Kami mengetahui bahawa apa yang mereka katakan itu akan menyebabkan engkau (wahai Muhammad) berdukacita; (maka janganlah engkau berdukacita) kerana sebenarnya mereka bukan mendustakanmu, tetapi orang-orang yang zalim itu mengingkari ayat-ayat keterangan Allah (disebabkan kedegilan mereka semata-mata). (Al-:Anam:33)

Orang-orang kafir ini (yang kafir sejak azali lagi ) tetap tidak akan beriman walaupun diberikan peringatan dan amaran. Namun kita perlu terus berdakwah kerana kita tidak mengetahui apakah mereka akan mati dalam kafir atau dalam Islam. Rasulullah s.a.w. tetap berdakwah walaupun Baginda tahu bapa saudaranya tidak akan menerima Islam.

Kita hanya boleh menunjukkan jalan tetapi Allah jualah yang menyampaikannya.

Qasas [56] Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya dia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayat petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya) dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayat petunjuk (kepada memeluk Islam).

Kita juga adalah umat terbaik yang ditugaskan untuk berdakwah:

Ali-Imran [110] Kamu (wahai umat Muhammad) adalah sebaik-baik umat yang dilahirkan bagi (faedah) umat manusia, (kerana) kamu menyuruh berbuat segala perkara yang baik dan melarang daripada segala perkara yang salah (buruk dan keji) serta kamu pula beriman kepada Allah (dengan sebenar-benar iman)

Dikirim dalam Quran. Leave a Comment »

Kemusykilan atau pertanyaan