Doakan Ibubapa Untuk Murah Rezeki

Rasulullah s.a.w. bersabda “Apabila seseorang itu tidak lagi mendoakan untuk kedua ibubapanya, sesungguhnya dia telah memutuskan jalan rezekinya”. (Hadith Riwayat Ad-Dailami) Ibu adalah insan yang berpenat lelah serta dan bersusah payah mengandungkan anak di dalam rahimnya, manakala bapalah adalah orang  yang memberikan benihnya.

Luqman [14] Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya) dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan).

Selalulah berdoa kepada kedua ibubapa dan balaslah jasa baik mereka, lebih-lebih lagi jasa ibu yang telah bersusah payah mengandungkan kita. Sentiasalah berdoa untuk mereka agar Allah swt mengampunkan dosa-dosa mereka terutamanya setiap kali setelah kita selesai sembahyang.

————————————————————————————————————————————————————————

© nasbunnuraini.wordpress.com (2006 – 2011) Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di nasbunnuraini.wordpress.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat nasbunnuraini.wordpress.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin nasbunnuraini.wordpress.com terlebih dahulu.


Dikirim dalam Uncategorized. 1 Comment »

Satu Respons to “Doakan Ibubapa Untuk Murah Rezeki”


Kemusykilan atau pertanyaan