Ziarahilah Rumah Allah di Bumi

Daripada Abdullah bin Mas’ud, Rasulullah s.a.w. bersabda ”Sesungguhnya rumah-rumah Allah di bumi ini adalah masjid-masjid, dan sesungguhnya hak (wajib) atas Allah untuk memuliakan orang yang menziarahinya di masjid-masjid.” (Riwayat Thabrani)

Ziarah Tiga Masjid

Daripada Abu Hurairah, r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: “Tidak sepatutnya (bersusah payah) keluar belayar (untuk menziarahi mana-mana masjid kecuali (untuk pergi) ketiga-tiga masjid (yang berikut): Masjidil Haram (di Mekah), dan Masjid Rasulullah s.a.w. (di Madinah) serta Masjid al-Aqsa (di Palestin)”

Gandaan Pahala Sembahyang di Masjid

Kelebihan Masjidil Haram ialah : Mereka yang bersembahyang di dalamnya akan mendapat seratus ribu (100,000) gandaan pahala sembahyang di masjid lain dan di dalamnya terletak Kaabah yang menjadi kiblat umat Islam.

Kelebihan Masjid Nabawi pula ialah : Mereka yang bersembahyang di dalamnya akan mendapat seribu (1,000) hingga sepuluh ribu (10,000) gandaan pahala sembahyang di masjid lain, dan didalamnya ada makam Nabi s.a.w. dan sebuah taman dari taman-taman syurga (kawasan yang dikenali sebagai Raudah).

Kelebihan Masjid al-Aqsa pula ialah : Mereka yang bersembahyang di dalamnya akan mendapat lima ratus (500) gandaan pahala sembahyang di tempat lain, dan keistimewaannya ialah ia adalah merupakan masjid para Nabi yang terdahulu dan tempat Israk dan Mikrajnya Nabi s.a.w.

Pahala sembahyang di Masjid Jamek (masjid atau surau yang didirikan sembahyang Jumaat) ialah 150 kali ganda fadhilat sembahyang sendirian di rumah.

Pahala sembahyang di surau iaitu masjid yang tidak didirikan sembahyang Jumaat ialah 25 kali ganda fadhilat sembahyang sendirian di rumah.

Masjid atau Surau

Masjid adalah perkataan Arab yang bermaksud “tempat sujud” manakala perkataan Surau pula berasal dari Iran, juga mempunyai maksud yang sama. Pada hakikatnya masjid dan surau adalah sama.

Di Malaysia, masjid dan surau dibezakan. Masjid, selain dari digunakan untuk sembahyang fardhu 5 waktu, ia juga digunakan untuk mendirikan sembahyang Jumaat, berbanding dengan surau hanya digunakan untuk sembahyang fardhu 5 waktu sahaja tetapi tidak untuk mendirikan sembahyang Jumaat.

Namun akhir-akhir ini, surau-surau juga telah diberi kebenaran untuk melakukan sembahyang Jumaat. Peliknya,  sembahyang Jumaat yang fardhu boleh dilakukan di surau, tetapi sembahyang tahiyyatul masjid yang hukumnya cuma sunat tidak boleh dilakukan di surau?, sedangkan masjid dan surau adalah dua perkara yang sama cuma berbeza dari segi nama dan pentadbiran sahaja.

Adab Ketika Menziarahi/Memasuki Masjid

1) Masuk dengan kaki kanan, keluar dengan kaki kiri

2) Membaca doa ketika masuk masjid juga berdoa ketika keluar masjid.

“Apabila kamu semua masuk ke dalam masjid, maka katalah;“Wahai Tuhanku, bukakanlah untukku pintu-pintu rahmat-Mu.”. Apabila keluar, maka katakanlah;“Wahai Tuhanku, sesungguhnya aku meminta kepada-Mu daripada kelebihan-kelebihan-Mu.” (Muslim)

3) Melakukan 2 rakaat sembahyang sunat tahiyyatul masjid sebelum duduk atau membaca apa-apa zikir dan terus duduk sekiranya ada pengajian sedang dijalankan.

“Apabila seseorang daripada kamu masuk ke dalam masjid, janganlah duduk sehingga dia bersolah sebanyak dua rakaat“.( Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

4) Memakai pakaian yang cantik-cantik dan berhias untuk ke masjid.

A’raf [31] : Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang) dan makanlah serta minumlah dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah swt tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.

Dikirim dalam Uncategorized. 1 Comment »

Satu Respons to “Ziarahilah Rumah Allah di Bumi”

  1. ZIARAHILAH RUMAH ALLAH DI MUKABUMI INI « irfan-irsyad – Mencari Keredhaan Ilahi Says:

    […] Sumber: Blog Nasbun Nurain Perkongsian Artikel:BookmarkMoreEmailPrintStumbleUponLinkedInDiggFacebookRedditTwitterLike […]


Kemusykilan atau pertanyaan