Jangan Pandang Remeh Dosa-Dosa Kecil

Rasulullah s.a.w. bersabda “Sesungguhnya dosa-dosa kecil, atau remeh apabila disoal kepada orang yang melakukannya,  maka binasalah dia (Haqaiqus Sunan 1/156 dan Taudhihus sunan 1/205)Menurut Imam Al-Ghazali dalam kitabnya Ihya’ Ulumiddin, dosa kecil yang paling tinggi adalah dosa seorang lelaki melihat perempuan (yang bukan mahramnya).

Dosa-dosa kecil ini jika disoal dengan terperinci oleh Allah s.w.t.di hari kiamat ini, maka binasalah (terseksalah) orang yang melakukannya dan dia akan dimasukkan ke dalam neraka. Misalnya jika Allah menyoal kita mengapa kita menonton rancangan televisyen yang tidak sepatutnya ditonton.

Berkata Siti Aisyah r.a, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Wahai Aisyah, jauhi diri kamu daripada dosa-dosa kecil (lekeh) sesungguhnya dosa seperti itu ada tuntutan (pertanyaan) daripada Allah swt  (Dikeluarkan oleh Ibnu Majah, Ad Darami, dan Al Baihaqi Fisyu’bil Iman) 

Daripada Aisyah r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:”Sesiapa yang dihisab (diperiksa) pada hari kiamat dia akan terseksa”.Aisyah bertanya:”Bukankah Allah Azza Wajalla telah berfirman , “Mereka akan diperiksa dengan pemeriksaan yang mudah” (al-Insyiqaq:8)” Jawab baginda:”Itu belum pemeriksaan, tetapi baru sekadar mengemukakan bukti-bukti.” Orang yang diperiksa dengan teliti nescaya terseksa.” (Muslim)

————————————————————————————————————————————————————————

© nasbunnuraini.wordpress.com (2006 – 2011) Hak cipta terpelihara. Setiap artikel yang tersiar di nasbunnuraini.wordpress.com dihasilkan untuk tujuan pendidikan dan bersifat non-komersil. Pembaca bebas menyalin dan menyebarkan artikel yang terdapat di sini, namun alamat nasbunnuraini.wordpress.com hendaklah disertakan bersama untuk memudahkan proses rujukan. Manakala untuk penerbitan semula dan berorientasikan komersil, setiap bahagian daripada artikel ini tidak boleh diterbitkan semula, disimpan untuk pengeluaran atau dipindahkan dalam bentuk lain, sama ada dengan cara bercetak, elektronik, mekanikal, fotokopi, rakaman dan sebagainya, tanpa izin nasbunnuraini.wordpress.com terlebih dahulu.

Kemusykilan atau pertanyaan