SEPULUH TANDA-TANDA KIAMAT YANG BESAR

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata:

“Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari qiamat“. Lalu Nabi saw. bersabda: “Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya“. Kemudian beliau menyebutkannya:

    • Asap,
    • Dajjal,
    • Binatang,
    • terbit matahari dari tempat tenggelamnya,
    • turunnya Isa bin Maryam alaihissalam,
    • Yakjuj dan Makjuj,
    • tiga kali gempa bumi, sekali di timur,
    • sekali di barat dan
    • yang ketiga di Semenanjung Arab
    • yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”.

      (H.R. Muslim)

      About these ads
      Dikirim dalam Hadith, Kiamat. 94 Komen »

      94 Respons bagi “SEPULUH TANDA-TANDA KIAMAT YANG BESAR”

      1. asuna17 Says:

        Tulisan artikel di blog Anda bagus-bagus. Agar lebih bermanfaat lagi, Anda bisa lebih mempromosikan dan mempopulerkan artikel Anda di infoGue.com ke semua pembaca di seluruh Indonesia. Salam Blogger!
        http://www.infogue.com/
        http://agama.infogue.com/sepuluh_tanda_tanda_kiamat_yang_besar

      2. kecik90 Says:

        saya terbace d facebook baru2 nie… de seowng lelaki yang mengaku dri die dajjil… malah sifat nye sama seperti dajjil adakah ia benar atau saja membuat pengakuan… ciri2 nye pun serupa….

      3. arepkei Says:

        assalamualaikum.boleh tolong terangkan sikit info pasal asap dan binatang dlm tanda2 kiamat tu?

        • sharul bieber Says:

          yang saye tau..asap akn keluar d muka bumi ini..orng lslam akn terhidu asap dan akn bersin seperti org selsema..orang kafir pula akn keluar asap dri hidung,mulut,telinga dan d dubur nya..

          • sulaiman Says:

            Daripada Nawas bin Sam’an r.a. (dalam hadis yang panjang) berkata: Nabi s.a.w bersabda lagi: “Semasa manusia sedang menikmati kemakmuran dan kemewahan yang tersebut tiba-tiba Allah menghantar sejenis angin yang baik….lalu mengambil nyawa tiap-tiap orang yang baik – mukmin dan muslim, dan tinggallah sahaja orang-orang jahat dengan keadaan bercakaran sesama sendiri dan berhubung jenis seperti haiwan, maka pada zaman mereka inilah berlakunya hari kiamat.”

            (Dan pada satu riwayat yang lain: “Kemudian Allah menghantar sejenis angin yang sejuk nyaman, yang datangnya dari arah negeri Syam, maka pada saat itu tidak tinggal di atas muka bumi seorang pun yang terdapat dalam hatinya seberat zarah kebaikan atau iman melainkan diambil nyawanya oleh angin itu.

      4. kukuh budiharso Says:

        salam kenal dari http://budiharso.wordpress.com
        bagus artikelnya sukses selalu

      5. ROBOT GERM: MANUSIA, TEKNOLOGI, DAN BUMI « DUNIA ASURA Says:

        [...] minggu demi minggu, bulan demi bulan, tahun demi tahun, bumi kian rosak dan dirosakkan terseksa menanti kiamat yang bakal menjelang tiba. Penulis harap supaya kita masing-masing mengambil iktibar dan pedoman [...]

      6. ROBOT GERM: KITARAN MANUSIA, TEKNOLOGI, DAN BUMI Says:

        [...] minggu demi minggu, bulan demi bulan, tahun demi tahun, bumi kian rosak dan dirosakkan terseksa menanti kiamat yang bakal menjelang tiba. Penulis harap supaya kita masing-masing mengambil iktibar dan pedoman [...]

      7. fiqa Says:

        btol ke nnti mase ari kiamat org duduk kat mekah ngan madinah je slamat.sbb smua rasul kepong dan x bagi dajjal masuk?

      8. Yandi Says:

        Bagus,gw ska brita lo slm pershabtan

      9. akip Says:

        klau nk ari kiamat nnti ,,mknan mnuman abes ke ap ? ..

        • sulaiman Says:

          Pada masa itu orang mukmin yang enggan mengakui Dajjal sebagai tuhan akan disekat bekalan makanan (tanah mereka terbiar, kering kongtang dan tiada tumbuhan untuk dimakan). Namun mereka tetap kenyang dengan bertasbih iaitu berzikir dengan mengucapkan “Subhanallah“. Seperti dalam hadith Nabi s.a.w:
          Makanan orang Mukmin pada zaman Dajjal adalah makanan para malaikat, yakni memuliakan dan mensucikan Allah. Barangsiapa di zaman itu memuliakan dan mensucikan Allah, maka baginya, Allah akan menghilangkan kelaparan

      10. chacha Says:

        bisaaa kooo;)itu semua udah kehendak Allah SWT

      11. fyda Says:

        rse2..kite da hmpir dgn hri kiamat ke…???

        • sulaiman Says:

          Jika ditanya bila Kiamat, jawabnya “dekat“. Benda yang telah berlalu menjadi semakin jauh kerana ia semakin hari semakin jauh meninggalkan kita. Benda yang belum berlaku akan semakin dekat semakin hari berlalu.

          Al-Ahzab [63] Manusia bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang kedatangan hari kiamat; katakanlah: Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah dan apa jalannya engkau dapat mengetahui? Boleh jadi masa datangnya tidak lama lagi.

          Al-Anbiya [1] Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya

          Al-Qamar [1] Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan.

          Al-Maarij [6] Sebenarnya mereka memandang azab itu jauh (daripada berlaku). [7] Sedang Kami memandangnya dekat, (tetap akan berlaku).

      12. gadis melayu Says:

        masih terbukakah pintu taubat jika seseorang itu sering melakukan dosa??? dan masih sempat kah seseorang itu bertaubat pada masa sekarang??? sedangkan ramai yang mengatakan bahawa kiamat semakin hampir… masih sempatkah????

      13. aziza95 Says:

        assalam … saya aziza dr sandakan sabah,berumur 16 thn ingin bertanya ..adakah peristiwa hari kiamat itu akan berlaku pada 20 bulan 12 tahun 2012..saaya rasa itu semua adalah syirik semata mata,malah ia juga boleh membuatkan iman kita goyah.tolong jawab pertanyaan saya..

        • sulaiman Says:

          wassalam… tiada siapa tahu bila kiamat..Sepert firman Allah s.w.t Luqman [34] Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat… dan hadith nabi. Dari Ibnu Umar r.a, dari Nabi SAW baginda bersabda:”Lima kunci perkara ghaib, tidak mengetahuinya melainkan Allah iaitu:
          1) Tiada mengetahui apa yang tersimpan di dalam rahim (kandungan perempuan) melainkan Allah.
          2) Tiada yang mengetahui apa yang akan terjadi esok hari melainkan Allah.
          3) Tiada seorangpun yang mengetahui bila waktunya hujan akan turun melainkan Allah.
          4) Tiada seorangpun mengetahui di negeri mana dia akan mati melainkan Allah
          5) Tiada yang mengetahui bila kiamat akan terjadi melainkan Allah.(Hadith Riwayat Bukhari)

          Cuma diberitahu salah satu tanda kiamat ialah orang islam dimatikan bila kiamat sangat dekat.
          Daripada Nawas bin Sam’an r.a. (dalam hadis yang panjang) berkata:-
          Nabi s.a.w bersabda lagi: “Semasa manusia sedang menikmati kemakmuran dan kemewahan yang tersebut tiba-tiba Allah menghantar sejenis angin yang baik….lalu mengambil nyawa tiap-tiap orang yang baik – mukmin dan muslim, dan tinggallah sahaja orang-orang jahat dengan keadaan bercakaran sesama sendiri dan berhubung jenis seperti haiwan, maka pada zaman mereka inilah berlakunya hari kiamat.”

          (Dan pada satu riwayat yang lain:
          “Kemudian Allah menghantar sejenis angin yang sejuk nyaman, yang datangnya dari arah negeri Syam, maka pada saat itu tidak tinggal di atas muka bumi seorang pun yang terdapat dalam hatinya seberat zarah kebaikan atau iman melainkan diambil nyawanya oleh angin itu.

          Nabi s.a.w bersabda lagi:
          “Maka tinggallah sahaja orang-orang jahat yang cepat bergerak melakukan maksiat dan kedurhakaan secepat burung terbang, dan yang menceroboh serta menzalimi satu sama lain seperti binatang buas; mereka tidak suka dan tidak mengenal perkara yang baik, dan tidak benci serta tidak melarang daripada melakukan perkara yang buruk.

          • sitti sahaya binti salim Says:

            assalammualaikum.. saya dr tawau,sabah nak tanya betul kah ada hadith yang mengatakan bhw 2012 nnt ad berlaku kiamat kecil? sila jawab pertanyaan hamba ALLAH yang kurang dengan ilmu ini?

          • sulaiman Says:

            wassalam… tiada siapa tahu bila kiamat..Sepert firman Allah s.w.t Luqman [34] Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan yang tepat tentang hari kiamat… dan hadith nabi. Dari Ibnu Umar r.a, dari Nabi SAW baginda bersabda:”Lima kunci perkara ghaib, tidak mengetahuinya melainkan Allah iaitu:
            1) Tiada mengetahui apa yang tersimpan di dalam rahim (kandungan perempuan) melainkan Allah.
            2) Tiada yang mengetahui apa yang akan terjadi esok hari melainkan Allah.
            3) Tiada seorangpun yang mengetahui bila waktunya hujan akan turun melainkan Allah.
            4) Tiada seorangpun mengetahui di negeri mana dia akan mati melainkan Allah
            5) Tiada yang mengetahui bila kiamat akan terjadi melainkan Allah.(Hadith Riwayat Bukhari)

            Cuma diberitahu salah satu tanda kiamat ialah orang islam dimatikan bila kiamat sangat dekat.
            Daripada Nawas bin Sam’an r.a. (dalam hadis yang panjang) berkata:-
            Nabi s.a.w bersabda lagi: “Semasa manusia sedang menikmati kemakmuran dan kemewahan yang tersebut tiba-tiba Allah menghantar sejenis angin yang baik….lalu mengambil nyawa tiap-tiap orang yang baik – mukmin dan muslim, dan tinggallah sahaja orang-orang jahat dengan keadaan bercakaran sesama sendiri dan berhubung jenis seperti haiwan, maka pada zaman mereka inilah berlakunya hari kiamat.”

            (Dan pada satu riwayat yang lain:
            “Kemudian Allah menghantar sejenis angin yang sejuk nyaman, yang datangnya dari arah negeri Syam, maka pada saat itu tidak tinggal di atas muka bumi seorang pun yang terdapat dalam hatinya seberat zarah kebaikan atau iman melainkan diambil nyawanya oleh angin itu.

            Nabi s.a.w bersabda lagi:
            “Maka tinggallah sahaja orang-orang jahat yang cepat bergerak melakukan maksiat dan kedurhakaan secepat burung terbang, dan yang menceroboh serta menzalimi satu sama lain seperti binatang buas; mereka tidak suka dan tidak mengenal perkara yang baik, dan tidak benci serta tidak melarang daripada melakukan perkara yang buruk.

      14. Muhammad Saiful BIn Nor Rashid Says:

        Assalamualaikum, saya saiful, berumur 19 tahun,dari Johor Bharu…..ingin bertanya tentang, saya ingin tahu lebih detail lagi tentang makhluk tuhan yg bernama Dajjal…kemungkinan bilakah dajjal akan muncul dan lain-lain lagi yang ingin saya tahu tentang makhluk dajjal ini….tolong jawab pertanyaan dan kemusykilan saya ini…terima kasih….

      15. syahirah Says:

        masa hari kiamat kan?sluruh umat islam tngah buat apa ea?

        • sulaiman Says:

          Orang islam dimatikan bila kiamat sangat dekat. Daripada Nawas bin Sam’an r.a. (dalam hadis yang panjang) berkata:-
          Nabi s.a.w bersabda lagi: “Semasa manusia sedang menikmati kemakmuran dan kemewahan yang tersebut tiba-tiba Allah menghantar sejenis angin yang baik….lalu mengambil nyawa tiap-tiap orang yang baik – mukmin dan muslim, dan tinggallah sahaja orang-orang jahat dengan keadaan bercakaran sesama sendiri dan berhubung jenis seperti haiwan, maka pada zaman mereka inilah berlakunya hari kiamat.”

          (Dan pada satu riwayat yang lain:
          “Kemudian Allah menghantar sejenis angin yang sejuk nyaman, yang datangnya dari arah negeri Syam, maka pada saat itu tidak tinggal di atas muka bumi seorang pun yang terdapat dalam hatinya seberat zarah kebaikan atau iman melainkan diambil nyawanya oleh angin itu.

          Nabi s.a.w bersabda lagi:
          “Maka tinggallah sahaja orang-orang jahat yang cepat bergerak melakukan maksiat dan kedurhakaan secepat burung terbang, dan yang menceroboh serta menzalimi satu sama lain seperti binatang buas; mereka tidak suka dan tidak mengenal perkara yang baik, dan tidak benci serta tidak melarang daripada melakukan perkara yang buruk.

      16. syahirah Says:

        salam…saya syahirah ya’acob ingin tahu tentang macam mana nak jadi kekasih allah?

      17. Nasyrah Jewp Says:

        takut nye kiamat , da lah banyak buat salah , lagi un bile nak berubah tu rase macam susah sangat .. cm ne ek nk brubh dgn hati yg ikhlas ?

        • sulaiman Says:

          1) Walaupun dosa seseorang itu sebesar langit dan bumi tetapi rahmat (belas kasihan) Allah lebih besar. Oleh itu bertaubatlah dengan mengucapkan istigfar, menyesali dan tidak mengulanginya.

          2) Sekiranya kita rasa kita berada disebelah mereka yang tidak baik, berusahalah dan berdoalah untuk mengubah nasib itu kerana Allah tidak akan mengubahnya melainkan kita sendiri yang berusaha mengubahnya. Ubahlah masa depan akhirat sepertimana kita bersungguh-sungguh mengubah masa depan dunia kita dengan meningkatkan amalan.

          …Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri (Ar-Rad)

      18. Zurina Says:

        Sumber hadis? Sahih?

        • sulaiman Says:

          Sumber Hadith=(H.R. Muslim) = Hadith Riwayat Imam Muslim.
          Ya, Sahih Muslim, Bahagian Fitnah dan Tanda-tanda Kiamat 18: 27-28.
          Dalam 4,000 hadith (yang tidak berulang) yang diriwayatkan oleh Imam Muslim, terdapat 1145 hadith yang dipertikaikan sanadnya, tetapi majoriti ulama berpendapat secara keseluruhannya ia adalah sahih.

      19. nur ainaa mat isa Says:

        takutnya

      20. iqbal Says:

        Astagfirullahaladzim , ad* ja org ngaku dajjal , org apa itu >:o (n)

      21. izyanfatin Says:

        salam …..berubahlah pintu taubat masih terbuka kerana Allah itu maha penerima taubat

      22. Ambran ajja Says:

        Bagaimanakah dahsyat nya nanti kiamat itu x..?

      23. ZackAttack Says:

        takut nanti dajjal keluar
        40 hari

      24. Adam Joseph Says:

        dajjal sangat merbahayakan..dajjal itu akan turun dimana saja kecuali madinah dan mekah

      25. Athiera Says:

        assalamualaikum..sy ingin brtanya,btulkah pntu taubat akn trtutup sblum 100 hari sblum trjadinya kiamat?

      26. ABDUL SALAM BIN ABDUL RAHIM Says:

        dkatkan HATI kita dengan allah swt..pasti hati yang ingat akan allah swt akan diberiNYA petunjuk..pokoknya jagan putus asa demi mencari rahmat dan redhaNYA..

      27. Harun Al Rasyid Bin Sudirman Says:

        mancap. terus kembangkan dan posting terus hal hal yang bermanfaat, tapi inget jangan direkayasa, ntar malah kena tegor dalil. sesuai dengan dasar dasar nya, dan salam bloger dari orang yang terus mencari hal hal yang baik di blog.bybyby,

      28. skaiisada Says:

        apakah benar jaman sekarang sdah mnyerupai jaman jahiliyyah lagi.

      29. mizan Says:

        terima kasih sobat, mohon izinya buwat referensi tulisan di blog sya yang menulis tentang hari kiamat, yang menyunting tulisan / artikel ini yang kami publish pada postingan : http://www.perkuliahan.com/tanda-tanda-datangya-hari-kiamat-semakin-dekat/
        terima kasih, smoga bisa tambah manfaat, dan sobat saya doakan tambah sukses dan tercapai segala keinginanya. aminn.

      30. ramsiah rasol Says:

        semua nya unt mengeliukan org ramai ja.yg trtlis dalam al quran sahaja yg benar..

      31. rusdi Says:

        diriku sebagai hamba ALLAH..ingin berpesan pada saudara seislam d luar sana..betapa ALLAH DAN RASUL menyayangi kita dan sentiasa mengingatkan kita akan datangnya kiamat d akhir zaman dan sebahagian tanda kiamat telah muncul..di ibarat telur d hujung tanduk,menanti saat jatuh dan pecah kepermukaan..bersiaplah wahai saudara2ku penuhilah bekalanmu di akhirat sebelum terlambat selagi pintu taubat masih terbuka…Amin

      32. SEPULUH TANDA-TANDA KIAMAT YANG BESAR « myzihin Says:

        [...] : http://nasbunnuraini.wordpress.com/2008/01/18/sepuluh-tanda-tanda-kiamat-yang-besar/ Share this:TwitterFacebookLike this:LikeBe the first to like this post. [...]

      33. yogie selow adja Says:

        Apakah kiamat itu ada ?

      34. Angling Darmo Says:

        Sekarang iman kt kok begtu lemah,mudah goyah,tidak tegak,kadang berdoa tiap malam,spaya kuat iman ..tegak biar bisa teng…!

      35. ika Says:

        salam saya bermimpi datang hari kiamat…saya rase takut..dan berfikir terlalu byk dosa yang dibuat adakah Allah akn ampunkan..dan saya rasa mcm kiamat too semakin hampir..adakah itu petanda kiamat??

      36. keliru Says:

        salam…saya sudah 4 kali mimpi hari kiamat…apakah yang allah hendak tunjukkan pada saya??adkah saya banyak membuat kesilapan atau dosa?

      37. line super Says:

        hisap ganja tak apa ke?

      38. Amirah Says:

        betul ke mse kiamat nanty, ibu bapa dah x knl anak ..???? sye ade dgr yg dajjal dah ade kt muka bumi ni ..??? tolong beri penjelasan ..

        • sulaiman Says:

          Betul..
          Pada hari kamu melihat (peristiwa-peristiwa yang mengerikan) itu, tiap-tiap ibu penyusu akan melupakan anak yang disusukannya dan tiap-tiap perempuan yang mengandung akan gugurkan anak yang dikandungnya dan engkau akan melihat manusia mabuk, padahal mereka sebenarnya tidak mabuk, tetapi azab Allah amatlah berat, mengerikan. (Hajj:2)

          Kemudian (ingatlah keadaan yang berlaku) apabila datang suara jeritan yang dahsyat; (Abasa:33) Pada hari seseorang itu lari dari saudaranya, (Abasa:34) Dan ibunya serta bapanya, (Abasa:35) Dan isterinya serta anak-anaknya; (Abasa:36) Kerana tiap-tiap seorang dari mereka pada hari itu, ada perkara-perkara yang cukup untuk menjadikannya sibuk dengan hal dirinya sahaja. (Abasa:37)

          Dajjal telah ada sejak dari zaman Nabi Muhammad s.a.w. berada di Madinah lagi.
          http://nasbunnuraini.wordpress.com/2012/03/21/satu-kisah-tentang-dajjal/
          http://nasbunnuraini.wordpress.com/2008/01/17/dajjal/

      39. mohammad ikram bin che isa Says:

        maafkan saya…apakah yg akan terjadi kepada surau dan masjid semasa kiamat?adakah musnah juga?

      40. aiman Says:

        ada orang mengatakan bahawa hari kiamat akan berlaku pada malam khamis tetapi ada orang mengatakan pada hari jumaat.yang manakah betul

      41. fairoza shani Says:

        assalamualaikum.sy dari johor bahru.sy ingin bertanyakan soalan.jika sya dulunya pernah melakukan maksiat dan zina.masih diterima kah keampunan untuk saya,dari allah s.w.t.

      42. nurshahirah ezzaty Says:

        asalammualaikum ntuk yg bragme islam,,sy ingin brtnye adkh tidk mnutup aurat itu adlh slh stu tnda kiamat,,adkh btul slangkah ank prempuan kluar ta pkai tudg maka slangkh ayah nye ke neraka,,jwb plzz

        • sulaiman Says:

          “Di antara tanda qiamat ialah ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga nantinya seorang lelaki akan mengurus limapuluh orang perempuan.” (H.R. Bukhari Muslim)

          Seorang ayah bertanggung ke atas dosa anak perempuannya, jika dia tidak menegurnya.

      43. Tanpa Nama Says:

        assalamualaikum ..
        yg dimaksut Yakjuj dan Makjuj,itu apa ya?

        • sulaiman Says:

          Waalaikummussalam, Yakjuj dan Makjuj ialah nama samaran bagi satu bangsa manusia yang berasal dari keturunan Nabi Nuh, iaitu anaknya yang bernama Yafis. Dari segi fizikalnya, mereka mempunyai hidung kemek, mata sepet seperti orang Asia dan makan apa saja binatang boleh dimakan.

          • Kon konyols Says:

            Ass.wbr
            tak usah trlalu mengurus hari kiamat,,, perkara kiamat itu hnya allah swt, yg tau… Qta hanya dpat mrasakan dan mnunggu wktu’y saja…. Maka dari itu perbnyak lah dulu amal kebaikan qta.
            Hehe

      44. fiersha Says:

        assalamu’alaikum. apakah benar klo kiamat itu dh deket. apa orang orang yg kafir jg mngenal akan datang nya kiamat. mksh n tolng djawb?

        • sulaiman Says:

          Waalaikummussalam.. Ya benar kiamat itu semakin dekat tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui bila ia akan berlaku, dan pada masa itu semua umat Islam telah dimatikan.

          Daripada Nawas bin Sam’an r.a. (dalam hadis yang panjang) berkata:-

          Nabi s.a.w bersabda lagi: “Semasa manusia sedang menikmati kemakmuran dan kemewahan yang tersebut tiba-tiba Allah menghantar sejenis angin yang baik….lalu mengambil nyawa tiap-tiap orang yang baik – mukmin dan muslim, dan tinggallah sahaja orang-orang jahat dengan keadaan bercakaran sesama sendiri dan berhubung jenis seperti haiwan, maka pada zaman mereka inilah berlakunya hari kiamat.”

          (Dan pada satu riwayat yang lain:

          “Kemudian Allah menghantar sejenis angin yang sejuk nyaman, yang datangnya dari arah negeri Syam, maka pada saat itu tidak tinggal di atas muka bumi seorang pun yang terdapat dalam hatinya seberat zarah kebaikan atau iman melainkan diambil nyawanya oleh angin itu.

          Jika ditanya bila Kiamat, jawabnya “dekat“.Benda yang telah berlalu menjadi semakin jauh kerana ia semakin hari semakin jauh meninggalkan kita. Benda yang belum berlaku akan semakin dekat semakin hari berlalu.

          Al-Ahzab [63] Manusia bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang kedatangan hari kiamat; katakanlah: Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah dan apa jalannya engkau dapat mengetahui? Boleh jadi masa datangnya tidak lama lagi.

          Al-Anbiya [1] Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya

          Al-Qamar [1] Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan.

          Al-Maarij [6] Sebenarnya mereka memandang azab itu jauh (daripada berlaku). [7] Sedang Kami memandangnya dekat, (tetap akan berlaku).

      45. sharul bieber Says:

        assallammualaikum,
        ada kha benar kiamat 21 2012? jumaat minggu ni..?tolong jwab..wassalam

      46. dhani Says:

        assalamualaikum, benarkah kiamat terjadi stelah sholat subuh

      47. lyssa Says:

        assalammualaikum , saya ingin bertanya adakah hari kiamat itu semakin hampir ? pada hari kiamat amat menakutkan . Allah yang tahu semua itu ,

        • sulaiman Says:

          Waalaikummussalam.. ya kiamat makin hampir.. kerana Sabda Rasulullah yang bermaksud: “Hari kiamat telah hampir dan manusia masih lagi bertambah tamak kepada dunia dan bertambah jauh daripada Allah.” (Hadis riwayat Tirmizi, Ibnu Majah dan Hakim).

          Al-Ahzab [63] Manusia bertanya kepadamu (wahai Muhammad) tentang kedatangan hari kiamat; katakanlah: Sesungguhnya pengetahuan mengenainya hanyalah ada di sisi Allah dan apa jalannya engkau dapat mengetahui? Boleh jadi masa datangnya tidak lama lagi.

          Jika ditanya bila Kiamat, jawabnya “dekat“. Benda yang telah berlalu menjadi semakin jauh kerana ia semakin hari semakin jauh meninggalkan kita. Benda yang belum berlaku akan semakin dekat semakin hari berlalu

          Al-Anbiya[1] Telah hampir datangnya kepada manusia hari perhitungan amalnya sedang mereka dalam kelalaian, tidak hiraukan persediaan baginya

          Al-Qamar [1] Telah hampir saat (kedatangan hari kiamat) dan terbelahlah bulan.

          Al-Maarij [6] Sebenarnya mereka memandang azab itu jauh (daripada berlaku). [7] Sedang Kami memandangnya dekat, (tetap akan berlaku)

      48. azmin Says:

        assalamualaikum..apakah benar yakjuj dan makjuj berada pada satu gunung.Dan setiap hari mereka menggali untk keluar?


      Kemusykilan atau pertanyaan

      Fill in your details below or click an icon to log in:

      WordPress.com Logo

      You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

      Twitter picture

      You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

      Facebook photo

      You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

      Google+ photo

      You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

      Connecting to %s